Franchisenemer van het jaar 2014

Guido van Maaren

 

Guido van Maaren van 123Wonen Amersfoort is genomineerd als Franchisenemer van het jaar 2014. Guido is sinds medio 2013 franchisenemer van 123Wonen aan de Bergstraat 23 te Amersfoort. Tevens is hij sinds 2009 franchisenemer van 2 vestigingen van HypotheekVisie in Amersfoort en 1 in Bussum. Met een combinatie van deze bedrijven, die in elkaars verlengde liggen, zag hij enorme kansen voor een professioneel bedrijf wat een totaaloplossing biedt voor huurders en verhuurders. 

Vrijwel direct na zijn start bij 123Wonen Amersfoort heeft Guido de bedrijfsruimte vergroot en verbouwd tot een kantoor wat alles in zich heeft: verdubbeling van het aantal werkplekken, een ontmoetingsplaats voor ondernemers en een gastvrije omgeving voor potentiële huurders. De huurder krijgt heel veel waar voor zijn geld.

Er wordt door de vernieuwde aanpak niet alleen gezocht naar de gewenste woning, maar de hele financiële situatie kan onder de loep worden genomen door gespecialiseerde professionals! Guido is een entrepreneur pur sang die alle betrokken partijen op een doortastende en efficiënte manier met elkaar verbindt.
Door zijn enthousiaste en doortastende aanpak heeft Guido binnen afzienbare tijd al bijna een verdubbeling van de omzet weten te realiseren in de regio. Hij is een voorbeeld voor alle franchisenemers van 123Wonen doordat hij maximaal gebruik maakt van de tools die de 123Wonen franchiseorganisatie ter beschikking stelt en daardoor zijn focus volledig op de klant richt. Daarom weten steeds meer nieuwe klanten 123Wonen te vinden en blijven de bestaande relaties terugkomen.

Omzet halen uit een netwerkborrel, het lijkt vanzelfsprkend. Hieronder staan vier vuistregels voor een geslaagde netwerkborrel op een rij.
Regel 1: Vraag de gastenlijst op en kom te vroeg“Ga je naar een netwerkborrel, probeer dan vooraf te achterhalen wie er komen. Heb je de gastenlijst te pakken, dan kun je bekijken wie je zou willen spreken. Zorg er vervolgens voor dat je zeker een half uur voor het begin van de borrel aanwezig bent. Met de gastenlijst in de hand kun je dan aan de organisatoren vragen of zij je voor willen stellen.”“Word je voorgesteld, dan hoef je niet met zo’n schuin receptiehoofd op mensen af te stappen waarbij je eerst naar iemands ‘badge’ kijkt en dan pas naar zijn of haar gezicht. Bij dames is dat niet alleen erg onbeleefd. Het is ook een wat ongemakkelijk begin.”“Door vooraf een lijst te maken van mensen die je wilt spreken, voorkom je bovendien dat je een veel voorkomende fout maakt. Mensen blijven op netwerkborrels namelijk vaak hangen bij bekenden. Het is natuurlijk prima om die te begroeten. Maar waak ervoor dat je niet te lang blijft hangen. Beëindig na twee of drie minuten het gesprek en ga verder met waar je voor gekomen bent.”


Regel 2: Niet zenden maar heel goed luisteren“Ondernemers die naar een netwerkborrel gaan, staan vaak helemaal in de zendstand. Zij hebben hun ‘pitch’ ingestudeerd en vertellen die aan iedereen. Uit ervaring weet ik dat dit niet werkt.”“Toen ik zo’n twaalf jaar geleden uit Amerika terugkwam naar Nederland moest ik van ‘scratch’ opnieuw beginnen. Ik ging daarom ook naar netwerkborrels. Maar dat leverde in het begin niets op. Ik was heel goed in het vertellen waar ik heel goed in was. Maar dat je goed bent in je vak, dat spreekt voor zich. Bovendien maak je zo in een één-op-één-gesprek geen contact. In tegendeel, mensen haken al na 30 seconden af.”“Wil je wat aan een netwerkborrel hebben, dan moet je heel goed luisteren. Spreek je bijvoorbeeld een accountant, vraag dan door. Bijvoorbeeld in welke branche hij actief is, wat voor klanten hij zoekt en wat hij nodig heeft voor zijn eigen zaak. Want een accountant wil je niet als klant, maar wellicht is één van zijn klanten wel de opdrachtgever die je zoekt. Of kent hij via de voetbalclub van zijn zoontje de directeur van bijvoorbeeld een bouwbedrijf.”“In de gesprekken die je met mensen voert, gaat het er dus niet om of zij je nieuwe klant kunnen worden. Maar of zij iemand kennen die jouw nieuwe klant zou kunnen worden. En nog veel belangrijker: of jij iemand kent waarnaar de ander op zoek is.”

Regel 3: Maak direct een afspraak als het gesprek te lang duurt“Wil je een beetje goed contact maken met iemand, dan duurt een gesprekje algauw zo’n 10 tot 15 minuten. Heb je twee uur de tijd, dan kun je hooguit vijf tot tien mensen spreken tijdens een netwerkborrel. Tref je iemand met wie het gesprek zo goed verloopt dat je daar nog wel uren mee kan doorpraten, maak dan direct een vervolgafspraak. Als iemand niet wil, ook prima. Dan geef je je visitekaartje en loop je door naar je volgende gesprek.”“Een goede plek om tijdens een netwerkborrel een praatje aan te knopen is vaak de bar of koffietafel. Er staan steeds nieuwe mensen en ze hebben even niets te doen. Als opening zeg je dan: ‘Ben je voor het eerst hier?’ of ‘He, ik heb jou nog niet gezien’. Of je gebruikt de spreker om een praatje aan te knopen. ‘Wat vond jij er van?.’Na afloop van de kennismaking wissel je visitekaartjes uit. Maak op de achterkant van het visitekaartje dat je krijgt wat aantekeningen; met wie wil hij of zij in contact komen en waarover is gesproken.”

Regel 4: Zoek actief in je netwerk naar te koppelen mensen“Als je thuis komt en weer achter je computer kruipt, ben je nog niet klaar met netwerken. Heb je een klik met mensen, dan zou ik zeker met ze linken via LinkedIn. Zorg er verder voor dat je het momentum van de eerste kennismaking niet weg laat lopen. Ga dus direct met je nieuwe contacten aan de slag. Bijvoorbeeld door ze een mailtje te sturen of een afspraak te maken, als je dat hebt beloofd. Want daarmee versterk je het vertrouwen in jezelf en de relatie.”“Na het linken en mailen ga je actief op zoek naar mensen in je netwerk die iets aan je nieuwe contacten zouden kunnen hebben. Want mensen helpen jou pas als jij hen hebt geholpen. Vind je een match, dan koppel je de twee aan elkaar. Bij voorkeur via e-mail, want dan ligt alle relevante informatie ergens vast. Om te voorkomen dat er niets gebeurt en het bij een e-mail blijft, spreek ik altijd met de partij af die het meeste te winnen heeft, dat hij of zij contact opneemt. Mogelijk reageert de ander niet. In zo’n geval krijgen mensen drie kansen. Is het contact dan nog niet gelegd, dan is het gewoon ‘not mend to be’ en kun je je tijd beter in iets anders steken.”